کتابخانه کوچک
مطالعه بنیان فرهنگ جامعه می باشد .
درباره وبلاگ


« مطالعه وسعت اندیشه های انسان را به نحو چشمگیری افزایش می دهد ، انسان با تبادلِ افکار و علوم مختلف و کسب معلومات و اطلاعات جدید به کمال می رسد و با شناخت خود و محیط اطرافش به شناخت واقعی و در نهایت به روشنفکری دست می یابد . همچنین ، همواره به یاد داشته باشیم که خواندن و مطالعه کردن دو مقوله جدا از یکدیگرند ، پس سعی نکنیم بخوانیم بلکه سعی کنیم مطالعه کنیم .»

مدیر وبلاگ : مجید آذرشاهی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما در مورد این وبلاگ




نام کتاب : سازگاری با تغییرات زندگی
نویسنده : درک راجر
مترجم : دکتر بهمن نجاریان ، دکتر ایران داودی
نشر : انتشارات رشد              چاپ دوم از ویرایش دوم پاییز 1388 



ص 15 : اکثر گزارشات مطبوعات به طور ضمنی چنین القا می کنند که فشار روانی از عوامل از عوامل بیرون از شخص نشأت می گیرد : عواملی مانند مشکلات خانوادگی ، بی عدالتی یا داد و ستد های دشوار رؤسا ، که کارکنان رسیدن به آنها را غیر ممکن می دانند .

ص 16 : هیچ شغلی ذاتاً فشارزا نیست . آنچه هر شغل معین را فشار زا می کند ، نگرش ما به آن است . هر چند که ممکن است قادر به تغییر شغل یا رؤسای خود نباشیم ، ولی قطعاً می توانیم نگرش های خود را به آنها تغییر دهیم .

ص 25 : شواهد فراوان نشان داده که ابراز هیجان در کاهش و رهایی از پریشانی نقش دارد و فواید مشاوره کردن هم تا حدی ناشی از سَبُک شدن بار شخص بر اثر ابراز هیجان است .

ص 33 : شیوه های متداول کنترل و مهار فشار روانی انواع گوناگونی دارد . اما سه دسته از تکیه و تأکیدهای آنها چشمگیرترند ؛ یکی بر علایم و نشانه های فشار روانی ، دیگری بر رویدادهای زندگی و سوم بر آرمیدگی

ص 35 : یکی از پیامدهای رایج فشار روانی ، اختلال خواب است . از قبیل دیر به خواب رفتن ، از خواب پریدن به کوچکترین و کمترین صدا و احساس خستگی حتی پس از هشت ساعت خواب . این گونه آشفتگی ناشی از اشتغال ذهن به نوعی ناراحتی هیجانی است .

ص 39 : رکن دوم مهار و کنترل فشار روانی در روش های متداول این باور است که خود رویدادهای زندگی تنش زا هستند ...... رویدادهایی که ممکن است در زندگی روزمره پیش بیاید از قبیل مرگ یکی از نزدیکان . طلاق . آسیب دیدگی یا بیماری شخصی . ازدواج . بازنشستگی ......

ص 42 : مهمترین اشکال و نقص رویکرد رویدادهای زندگی القای این مفهوم است که فشار روانی در خود رویدادها نهفته است و رویدادها ذاتاً تنش زا هستند ...... در واقع رویکرد و نگاه متمایز این است که چیزی به عنوان رویداد تنش زا وجود ندارد ، بلکه فشار روانی مربوط است به روش تنش زای پاسخدهی به رویدادها . بنابر این فشار روانی اساساً در ذهن وجود دارد . این دیدگاه یک راه حل عجیب عرضه می کند . هر چند نمی توانید رویدادها را تغییر دهید اما قطعاً می توانید ذهن خود را تغییر دهید ......... در روش های رایج برای کنترل و فشار روانی معمولاً از آرمیدگی استفاده می شود . به زودی خواهیم دید که البته آرمیدگی مفید است اما به تنهایی نمی تواند فشار روانی را مهار کند ، زیرا آرامش جسمی اساساً در سطح بدن عمل می کند و بدن چیزی بیش از گوشت و استخوان نیست و هر آنچه انجام می دهد تحت تأثیر ذهن انجام می شود . هر تنشی در بدن ، انعکاسی از تنش موجود در ذهن است . بدن خود به خود دچار تنش نمی شود بلکه آنچه در بدن روی می دهد غالباً نشانه ای از فعالیت ذهن است .

ص 49 : رفتن به گذشته و آینده می تواند کار درستی باشد  ، البته به شرط آنکه ارادی و به عمد صورت گیرد ؛ برای مثال اگر کاری به شما سپرده شود که مستلزم برنامه ریزی پیشاپیش یا استفاده از تجربه باشد ، تحت این شرایط ، رفتن به گذشته یا آینده با تمرکز تعمدی توجه بر آن صورت می گیرد : ساختمانی که در آن هستید ابتدا به صورت یک فکر در ذهن معمار آن شکل گرفت ؛ معمار برای تعیین این که از چه موادی استفاده کند به تجربه گذشته خود مراجعه کرد و طرحی از شکل نهایی ساختمان پس از اختمام کار در ذهن ساخت . در این مرحله ، ساختمان نوعی رؤیای مبتنی بر تجربه های گذشته و انتظارات است .

ص 57 : آرام و پاورچین به طرف گربه ای که آسوده خاطر خوابیده می روید ؛ همین که به گربه می رسید یکباره بیدار می شود و به هوا می پرد و موهایش سیخ می شود . این واکنش گربه همان واکنش جنگ یا گریز است ؛ بسیار شبیه به واکنش آدمی در شرایطی که ناگهان کتابی پشت سرش بر زمین می افتد . لحظه ای بعد ، گربه شما را می شناسد و چون تهدیدی برای او نیستید آرام می گیرد و دیگر به آدرنالین اضافی نیازی نیست . در نتیجه به سرعت در بدن تجزیه شده ، ضربان قلب گربه عادی و موهایش صاف می شود . در این میان آنچه گربه انجام نمی دهد این است که گوشه ای بنشیند و به فکر فرو برود که اگر سگ همسایه بود چه می شد ؟ اگر بیدار نمی شدم ، احتمالاً مرده بودم !

ص 59 : این پرسش ساده مطرح است که با خشم و عصبانیت های شما چه تغییری در صف اتوموبیل ها رخ می دهد ؟ صف حتی یک سانتیمتر هم پیش نرفت . هر قدر عصبانی شوید بی فایده است و شما را به موقع به جلسه نمی رساند ؛ این عصبانیت فقط زندگی شما را ناخوش تر می کند ، پس نامعقول و غیر منطقی است

ص 98 : فشار روانی و ارتباط اجتماعی پیوندی گسست نا پذیر دارند .

ص 100 : در هر گفتگو ، هم گوینده وجود دارد و هم شنونده . اما متأسفانه معمولاً شنونده ها بیشتر وقت خود را مشغول تنظیم پاسخهای ماهرانه و یا حتی بدتر از این ، مشغول نشخوار ذهنی در باره رویداد های گذشته هستند .

ص 120 : حواس تنها در زمان حال کار می کنند . عبارت اصطلاحی مربوط به حواس یعنی « حواس پرتی » و مخصوصاً « حواس جمع کردن یا بودن » به همین معنی اشاره دارد که توجه به حواس ، سر آغاز هوشیاری و درک واقعیت امور است .

 

&&&&&





نوع مطلب : روانشناسی و موفقیت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه